KORFOE                Griekenland               juli/aug 2006
 home  dag  1 dag  2 dag  3 dag  4 dag  5 dag  6 dag  7 dag  8 dag  9 dag  10 dag  11 dag  12 dag  13

Dag 5 - Vrijdag 28 juli.

Het wordt weer een bloedhete dag.
Over de grote weg rijden we vandaag naar Lefkimi in het zuiden. De omgeving is hier heel vruchtbaar, want naast olijven groeien er ook veel druiven en groenten. Lefkimi is bij het riviertje het mooist.
Dan gaan we even bij de haven van Melikia kijken. Hier liggen twee grote veerboten aan de kade en verderop de vissersbootjes.

Na 4 km. komen we in Kavos. De vakantiegangers zijn vrijwel allemaal Brits. Griekse teksten zijn vrijwel nergens meer te vinden, menukaarten zijn allemaal in het Engels opgesteld. Het doet erg kermisachtig aan met allerlei attracties en speelhallen. Leuk voor de jeugd.
Wij gaan gauw verder of eerlijk gezegd terug, want we zitten aan het eind van het eiland.

Lefimi

In Dragotina eten we een gezonde salade, alweer op een terras met panorama view over land en de haven waar we net geweest zijn. Het is hier een beetje uitgestorven, we zitten alleen te eten en over de weg gaat maar af en toe een voertuig voorbij.
We gaan een kijkje nemen aan de zuidkust en ontdekken Agios Gordis (2). Een prachtig stil zandstrand dat niet op de kaart vermeld staat. Nou ja, stil… een Griekse familie laat wel horen dat ze er zijn.
Wij kleuren een beetje bij en zoeken verkoeling in het water.
Vervolgens keren we terug naar de grote weg voor de terugtocht. In Linia missen we een afslag om naar een uitkijkpunt te gaan. De bewegwijzering is op Korfoe niet zoals we dat gewend zijn. Maar we krijgen een herkansing bij Messongi. Daar gaan we rechtsaf en komen op een enge bergweg naar Kato Spileo. Waar zijn we aan begonnen. De motor van onze huurauto is niet zo krachtig en slaat vaak af. H. ontdekt dat hij het beste pompend gas kan geven in z'n één. Bij het uitzichtpunt gekomen hebben we een blik op het strand van Messongi. En wat is de zee overal mooi blauw.

Eenmaal thuis eten we een appel en yoghurt.
In het appartement laten we de airco volop aanstaan als we weer eens gaan zwemmen.
Vanavond eten we bij Nikos, een restaurant dat wat dichter bij de zee is. De eigenaar houdt van schoon, want elk vuiltje van de vloer wordt weggehaald.
Later op de avond drinken we retsina (Griekse witte wijn) en om ons heen lopen jonge katjes die van de eigenaar zijn.
Z'n vrouw en zoontje (4) zijn ook aanwezig evenals de tuinman die wij 'de piraat' noemen.